Blogg nr 7, Resutaten är tillbaka...

19.02.2017

Dagens blogg: Resultaten på alla prover, CT-röntgen och mina tankar kring TCM mm...

Tom är min mage när Dr Le Wang kommer till vårt rum på sjukhuset. En glad Ida ler mot honom. Vilken skön känsla! Nu kan jag stolt överlämna mitt feacesprov som de efterfrågat sedan dag 1.

Jag får en hög papper, han har skrivit ut alla resultat från mina provtagningar och CT-röntgen. Ser bra ut. Bara att P-D-dimer är högt, men då jag inte har några symtom på lungemboli så borde det inte vara något oroväckande. CT-röntgen resultatet ser dock mindre bra ut, men det var ju väntat. Hoppas att efter min tid här att mina tumörer minskat och att min nästkommande CT inte ska se lika trist ut. Se bild nedan på CT resultat samt ett av tio papper på de många blodprover, tror de testade allt som finns att testa här ha ha!! till och med hepatit och HIV!. 

CT-resultatet som är översatt (övre fotot till höger) bad jag Dr Wang förklara. Punkt 1 till 2 stämmer väl överens med den tidigare skelettröntgen (som jag visat er på första inlägget om Kinaresan).

Sedan punkt 3, "hydropericardium" så säger Dr Le Wang att det är vätska mellan hjärtbladen vilket är mest troligt relaterat till min cancer. Mer förklaring än så fick jag inte trots att jag nästan sprack av nyfikenhet. Så, det blir något för studentlitteraturen att förklara, alt min fina läkare på onkologen hemma i Sverige.

Punkt 4, "Ampulla type pelvis" har att göra med min högra njure, inget att oroa mig för enligt honom, "genetiskt".

Sist punkt 5, är att jag samlar vätska i peritoneum (bukhinnan) vilket inte förvånar mig då jag försämrats. Ja, jag hoppas innerligt att min resa hit ska hjälpa mig på många plan så att min sjukdom lugnar sig. Jag har så enormt mycket jag vill göra ännu, inte minst se mina älsklingar växa upp och finnas där för dem. Tusan vad jag hoppas på det här!! Och Tusan vad glad jag är att NI finns vid min sida och hjälper mig genom den här skiten. Ger mig hopp och möjligheten att testa det här nu. Tack!!!

Ang. TCM hittills

När jag fick misstankar kring smärtlindringen i fredags så kändes det så jobbigt, tankarna snurrade. Efter förklaringen från Dr Le Wang så har vi bara försökt att lita på att de har en plan kring min behandling som vi inte kommer kunna förstå eller kunna läsa oss till mamma och jag, och att vi måste försöka bara lita på dem, vara trygg med att de arbetat med så många patienter med min diagnos tidigare och att det gett dem betydligt mycket mer tid än många med enbart västerländsk cancerbehandling (Obs! jag har inte sett statistik på detta utan utgår från vad Dr Wang berättade för mig). Placeboeffekten inte minst är så viktig också. Det vet jag. Har läst någonstans att den kan till och med vara så effektiv att den utgör upp emot 50% av den behandlande effekten. Men jag kan tyvärr inte hitta just nu vart jag läst det, hade ju varit kul att lägga till en länk här nu, men hotellets wi-fi är långsamt. Hittar jag en länk så lägger jag till den senare för den var mycket intressant. PubMed om jag minns rätt.

Enligt Dr Wang, bland andra, så är den mest effektiva behandlingsmetoden mot spridd cancer, som de sett i deras praktik här på Yiling sjukhus, en mix av både västerländsk medicin (cytostatika, strålning och operation, samt målinriktade och antihormonella mediciner) och TCM. Detta är vad som förlänger patienters liv optimalt som jag förstått. Med TCM förmodar jag då att det då syftar på allt som det inneburit för mig, dvs allt från optimalt näringsintag till TCM mediciner intravenöst, Endogenetic field Thermotherapy, Akupunktur, Kinesisk massage osv... Känns i varje fall oerhört spännande att se vad som händer i min kropp under den tid jag är här nu i Kina, se om TCM kan ge mig något nytt. Faktiskt måste jag säga att min smärta blivit bättre. Idag så skrev jag att mina smärtnivåer ligger på ungefär 5 på en skala till 10 där 10 är värst. Den var 7 när jag kom, så det har blivit bättre. Hoppas det inte är smärtlindringen som gör denna markanta förändring.

Jag är i varje fall så oerhört tacksam över att jag får den här chansen tack vare alla ni som hjälpt mig få ihop pengar till en alternativ behandling. Tänk vilken otrolig möjlighet jag har fått av er!!! Tusen tack!!!

Fotot ovan visar mig vid ett bad med fiskar till salu för matlagning när vi utforskade den lokala marknaden i närheten av hotellet efter det dagliga sjukhusbesöket. Ler för kameran, men jag och mamma var mest skrämda att de stackars fiskarna skulle behöva simma trångt i en liten behållare tills någon av oss köpare väljer den fetaste för kvällens festmåltid.

Prof Wang på hotellet ville att jag skulle vara ledig idag. Enligt honom är det viktigt att ge kroppen vila från alla behandlingar, så då passade Ira på att ordna så att vi fick prova på att färga tyg på traditionellt sett mha blommor. Rosa och gula färger. Se nedan bild:

Avslutningsvis fick jag en stund med mina älsklingar. Tur det finns sätt att få se dem och prata en stund. Annars hade den här resan inte gått. Jag hade inte fixat det. Deras röster, ansikten, ja allt! är så viktiga för att jag ska känna mig hel. Även Tomas är någon jag behöver få höra. Bara en liten stund räcker, men att få veta att de finns och att allt är ok, det betyder allt. Familjen är grunden jag står på, och att jag överhuvudtaget står är tack vare er. Kram!!!

Foto: Fotograf Andréa, Laura Dovi m.fl.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång