Blogg nr 5, misstänksamhet, förklaringar och lättnad

17.02.2017

Resultaten är tillbaka. Effekter av medicinerna. Svar på frågor.

Resultat på alla undersökningar tillbaka

Samma rutin som igår. Men, idag bytte de behandlingen en aning. De hade fått tillbaka resultaten nu och kunde se hur det såg ut. Prof Liu, Dr Le Wang, min sjuksköterska Qiao Jingzhe (bär hatt) och den andra läkaren vid Prof Liu som stod där vid min säng berättade att de också skulle ha ett möte kring min behandling i läkargruppen efter dem sett över alla resultat och diskuterat. Tjejen längst ut med vit rock är Ella Wong, hon har bott i England och kan tala Engelska. Hon kommer översätta alla dokument och annat som jag behöver från skuhuset före jag åker hem.  

Magproblem

Dr Le Wang, som verkligen tittar till mig väldigt ofta och är en mycket fin och duktig läkare förklarar allt noggrant och säger att han kommer skriva ut alla papper på resultaten samt lovar att mot slutet av min vistelse sammanfatta alla behandlingar de gett mig på både kinesiska och engelska så att jag kan ta med mig dem hem, Ella kommer översätta. Han har nu också kommit med fem paket med olika tabletter och kapsyler att ta i olika intervaller och olika mängd samt några påsar med en mörk vätska som jag ska ta morgon och kväll. Han berättar att påsarna är ffa för att stärka immunförsvaret, två av paketen är också för immunförsvaret, ett mot smärta och ett för att dämpa inflammationen som cancern gör. Sista är för att få igång magen...

Magen har nu stått stilla sedan vi for, har inte kunnat skita på fyra dagar!! Och magen är stor och obekväm. Men mer om det lite längre ned.

Idag ger de mig mer intravenösa påsar, den som gör mig sömnig var större och jag blev plötsligt så påverkad att jag började känna mig konstig i huvudet. Rummet snurrade i cirklar och en djup sömn kom över mig. Jag vaknar när de kommer in i rummet men jag sluddrar, vet inte vad som händer. Mamma tror jag är trött. Hon säger åt alla att vara tysta och låta mig sova. "Hon är trött efter resan" säger hon till Ira som översätter. Ira finns alltid vid vår sida, hon är vår röst och vårt öra.

17:00. Nu vaknar jag till, de har den sista påsen hängandes. Jag känner igen snurret i huvudet nu. "Jag är påverkad!" brister jag ut till mamma. Vadå? frågar hon. Jag förklarar att känslan är precis lik morfin i för hög dos. Jag blir upprörd, hur kan jag nu kunna lita på dem!? Tänk om de bara vill reducera min smärta för att få mig att tro att TCM fungerar!? 

Irriterad (var vi båda) när läkaren, min alldeles egna Dr Le Wang, kom in i vårt rum. Ira var med honom som tur var och frågorna kom som ström i ett elnät. Vad är det i påsen!!? Vad gör den med min kropp!?? Varför är alla mediciner inriktade på immunförsvaret och inte tumörer!?? Och är det här morfin i påsen jag får!?? Jag vill bara ha mediciner mot min cancer, det vet ni, för smärta till viss grad kan jag leva med, varför gör ni inte som jag önskar!?? O.s.v ...

Ira bad oss ta en fråga i sänder, hon översatte lugnt och Dr Le Wang förklarade övergripande de grundläggande ideérna.

Jag uppfattade på svaren att, inom min TCM behandling är det immunförsvaret som är viktigast. Det ska aktiveras och stärkas och detta kräver att många olika byggstenar faller på plats. Kroppen är inte olika delar som sitter ihop, utan en helhet. För att TCM ska stärka immunförsvaret att bli skarpare på att se de felaktiga cellerna, för att de ska kunna klara av att hantera "immune escape" som sker vid cancer, så krävs det att det får allt det behöver i form av nutrition, värme, stärkande komponenter och annat som visat att de agerar aktiverande för immunförsvaret som tex microvågor, akupunktur, örtmediciner, djup värme, massage, medicinska svampar osv. Allt detta ska leda till att de blir bättre på att "se" cancercellerna, döda dem och på så sätt minska tumören i omfång. Sista steget är att tumören minskar så pass att medicinera kan reduceras. 

Han fortsätter... Viktigt för att få igång immunförsvaret är att reducera smärtan, detta för att smärta utlöser stressfaktorer i kroppen. Långvarig stress leder till hämning av immunförsvaret. Alltså är smärtan viktig att hantera. Dessutom gör stress att kroppen inte blir mottaglig för TCM behandlingen. Varvid att du Ida får viss smärtlindring via dropp och tabletter. All behanling syftar till tre saker: stärka immunförsvaret, döda cancerceller och dämpa smärta.

Den gula påsen som gjorde mig så CNS påverkad, trött och snurrig, är främst mot tumörtillväxt säger Dr Le Wang. Så den tillsammans med allt du får är viktig. Han berättar även att de varje dag undersöker mig och ser över behandlingen, ändrar medicinerna, maten och annat utifrån hur jag mår. Varje dag blir unik utifrån mitt individuella svar. 

Vi kände oss lättade mamma och jag. Nu börjar vi förstå bättre hur TCM är tänkt, min behandling och hur läkarna resonerar. Skönt. 

Magbesvär, eller rättare sagt, bajsbekymmer, var något Dr Le Wang var mycket orolig över. Han bad mig massera magen genom att röra handen i cirklar medurs och slappna av. Örttabletterna som han gav mig för magen ska tas i maxdos samt att han skulle prata med Prof. Wang på Hotellet kring en lugnande magstimulerande behandling.

Senare på kvällen fick jag akupunktur på Jing-sidan. Magen fick nålar samt benen. Massage och mag-moxibustion. Allt var lugnare och mildare.

Men magen vägrade! Jag kunde förstå varför den stod så still. Jag var ju så avslappnad! Eller?

Foto: Fotograf Andréa, Laura Dovi m.fl.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång