Blogg nr 3

14.02.2017

Kina resan börjar!!

Resan över till Kina!

Vi valde Finnair, de har nyligen börjat göra den här flygrundan från Umeå till Helsinki och sedan vidare till Kina, Peking. Det var ett stort flyg, helt nytt och SÅ lyxigt. Stora säten, flera filmer, god mat och hur mycket att dricka av vad som helst helt "gratis". När mamma bad om Champagne "för att fira" som hon sa, så frågade flygvärdinnan lite blygsamt vad vi firade, svaret blev så klart långt och sammanfattades att "resan är början på ett nytt kapitel i mitt liv. Inte början på slutet, utan början på en ny spännande väg där Kina får leda vägen till hälsa och detta tack vare stöd och kärlek från människor som vill se mig leva länge". Hon blev så otroligt rörd att hon kom med en riktigt god champagne och flyget bästa godsaker. Det blev en mycket bekväm resa så fylld av glädje att varken jag eller mamma fann ro att sova. Vi skrattade och lät glädjen av förväntningar och hopp fylla oss med energi. Vilken härlig börja och vår känsla av tacksamhet är verkligen helt obeskrivlig.

Kostnader: Flyg för två, tur och retur med avbokningsskydd och med möjlighet att flytta både datum på både tur- och returdatum blev just under 14 tkr.

Kina, Peking

Tack o lov för vänners vänner! Mikael <3

Det är nu Onsdag morgon och mamma och jag har landat i storstora Peking Airport.

Tacksamt nog har vi en Kina-van god vän till pappa som heter Stig-Valter Karlsson. Han har kontakter och i detta fall Mikael Wang som kan tala flytande svenska. Mikael stod och väntade på oss när vi kom fram med en stor skylt med mitt namn på, tryggt och bra. Oerhört mycket folk i Peking och trafiken omöjlig! Ja, låt oss säga att jag aldrig sett något liknande! Första bilfärden till tågstationen gav oss en upplevelse som var kusligt spännande. Det var en lång bilfärd och vi blev informerade om att Peking har ca 20 miljoner invånare vilket förklarade myllret. Tur vi hade Mikaels erfarna och lugna hand som ledde oss tryggt till tågets dörrar. Biljetterna kostade ca 200 kr/person och den 40mil långa sträckan tog 1 timme och 20 min (tåget tog sig med andra ord fram 300 km/timme!).

Kina, Shijiazhuang och destinationen Yiling!

Ira Wang, Yilings internationella kommunikatör, stod och väntade på oss när vi lämnade tåget bakom i den något mindre staden Shijiazhuang, Hebei, med "endast" 2 miljoner invånare. Igen, ett myller av människor och trafik.

Vi kördes till Yiling Triumph Arch Hotel. Ett ställe som inte bara är ett fem stjärnigt hotel utan har även:

  • Ett Entré plan (så klart!) men som inte bara är spektakulärt och stort, utan innehåller även förutom en enorm reception, en liten pub, en coffée bar, bekväma sittplatser, dörrar till "The Sunshine Hall" som är en enorm Konferenssal omringad med fönster och ett fyra våningar högt till tak. Man rymmer 2000 personer där inne och det finns en scen, en liten park för yoga och träd/växter. Det var Entréplanet, resten följer:
  • Bottenvåningen, som har en Spaavdelning: ett stort gym, yoga rum, tennis- och pingissalar samt en simbassäng bastu m.m.
  • 2:a våningen som har bland annat en traditionell Kinesisk restaurang som serverar exklusiv kinesisk mat samt en till restaurang med en enorm buffé, också traditionell kinesisk kost
  • 3:e våningen, Shop: ett stort köpcentrum av Yilings hälsoprodukter, vin och mycket annat.
  • 4. Inget, för att den siffran betyder otur
  • 5:e våning, Shop: Ytterligare en mataffär med hälsa i fokus
  • 6:e våning, Traditional Chinese Medicine Teknologies: T.ex. akupunktur, massage, moxibustion (het kol på en speciell skål som placeras på olika punkter och ger värme) m.m. enligt kinesisk TCM tradition.
  • 7:e våning, TCM: de fem elementen, Wu Xing. Jord, Metall, Vatten, Trä och Eld. 
  • 8:e våning, Administration och huvudkontor
  • 9:e våningen t.o.m. 25:e Exclusiva fem stjärniga hotelrum
  • 26:e våningen konferensrum samt en V.I.P. restaurang och frukostbar
  • Byggnaden bredvid, på andra fotot nedan (min vy från mitt fönster) är forskningscentret där de forskar de traditionella kinesiska medicinska örtväxterna
  • De har även en industriell park i anslutning till Hotellet som producerar medicinska växter på 560 kvadrat km (otroligt vacker!), samt en stor vacker byggnad där de framställer TCM mediciner/preparat

Så, som ni ser så är "Hotellet" rätt så häftigt och man kan lätt spendera hela vistelsen bara här. Men, det är ju inte varför vi kom! Yilings sjukhus ligger ca 2 mil bort och Yiling har egen taxi som far fram och tillbaka dit. Ira berättar att det blir först i morgon vi far dit och möter läkarna som kommer ta hand om mig under min vistelse, först, Hotell, vila och sedan ett möte med hotellets TCM expert Professor Wang. Allt i ett komplett TCM-paket.

Ira Wang, fixar allt!


Ira Wang, som är den internationella kommunikatören för Yiling och vår livrem just nu, är helt underbar! Så oerhört behaglig som person, duktig på engelska och fixar allt mellan himmel och jord. Hon guidar oss genom myllret och är vid vår sida vid varje tillfälle som hon behövs. Jag har hennes nummer också och kan ringa när som helst om hon inte är hos oss. Det är henne jag fick all information från i allra första början hemma i Sverige då jag inte visste något om Yiling, TCM eller Kina. 

Kan tyckas onödigt att behöva någon som hjälper med allt detta, men tro mig! Har man aldrig varit i Kina, inte kan kinesiska och är i min/vår situation så är det rätt så svårt. Språket ställer till med stora hinder tyvärr. Men, nu har vi ju underbara Ira, så det här kommer bli toppen kände både mamma och jag denna onsdag morgon. Nu är resan till ett friskare jag igång och mitt första möte med TCM blir redan av i kväll. Toppen!

Till vänster: vy från mitt hotellrums fönster. Yilings forskningscentra. 

Onsdag, första dagen och nu börjar det på riktigt!

Incheckning efter tågresan, två underbara rum bredvid varandra på våning 19, med utsikt över Yilings forskningscentra (se bild).

Direkt efter det åt vi lunch med Ira enligt plan. Mycket god mat i den Traditionella kinesiska restaurangen. Kocken hade förberett en välkomsträtt, en slags kyckling bakad i ett hårt bröd/skal runt om. Huvudgästen, jag, fick äran att slå sönder skalet (som var hårt) med en hammare. När skalet går i bitar ska det bringa tur under vistelsen. Skalet knäcktes ordentligt under mitt handfasta slag.

Med turen på vår sida träffade vi Hotellets TCM läkare, Professor Wang. En av landets bästa anser Ira som sett hur han förvandlat sjuka till frisk med hans helande händer. 

Först en tungundersökning och pulstagning, sedan förstklassig akupunktur på baksidan av min kropp (Jang-sidan) med värme samt moxibustion. Han sa att första tre dagarna blir det denna typ av behandling, sedan tilläggs kinesisk massage och andra behandlingar utifrån hur jag svarar på behandlingen. Prof. Wang berättade och Ira översatte att ordningen hade en anledning och att behandlingen skulle bli inriktad på att stimulera immunförsvaret och motverka tumörtillväxt. 

Efter mycket spännande 48-timmar lade jag mig trött vid 23:00-tiden. Jag hade fått prata med mina älsklingar och allt kändes så underbart. Min kropp var het efter behandlingarna och värmen kom inifrån. En mycket märklig upplevelse. Som om jag hade feber utan frossa! Men jag sov gott under det tjocka duntäcket, trotts den inre värmen.

Kan tyckas märkligt att jag valde att sova med täcke då jag var så varm, men det finns en god anledning. Prof. Wang var tydlig med att det var viktigt att jag ständigt skulle hålla mig varm. Som jag förstod, värmen kommer göra att jag öppnar upp alla blockeringar och låter chi flöda rätt. Jag har egentligen ingen aning om vad det betyder och min dåliga tillgång till nätet har gjort att jag inte kunnat googla på det här, d.v.s, jag vet inte om jag förstått rätt, men det jag skriver är det jag förstod utifrån Iras översättningar. Energier i min kropp är tydligen blockerade. De vill få igång dessa flöden av energi, chi, och återskapa balans. Detta kommer också öka immunförsvarets aktivitet och hjälpa mig i min situation. 

Foto: Fotograf Andréa, Laura Dovi m.fl.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång