Blogg nr 12, The gate of vitality

24.02.2017

OBS!!! FILMER OCH FOTON LÄGGS UPP NÄR JAG KOMIT TILL SVERIGE!

Blev en helt vanlig Kina-dag fram tills TCM på Hotellet (Något nytt händer varje gång nu)...

Hos Prof Wang på hotellet idag så blev det samma lungsystem och hjärtakupunkturbehandling som igår, min reaktion idag var ljudkänslighet. Plötsligt när behandlingen började leda mot sitt slut blev min hörsel grovt amplifierad, ljud man vanligtvis inte lägger märke till blev intensiva, t ex om en stol sköts åt sidan ett rum bortom vårt så hörde jag golvskrapningarna skarpt. Det var olustigt och så märkbart att jag var tvungen att fråga om det var normalt efter alla behandlingar var över. Det var det. Jag tyckte mig se ett leende bakom den Kinesiska mästarens fokuserade ansikte. Hörseln är kopplad till njurarna blev hans korta svar. Ah! Njurarna! Allt handlar om njurarna! Skönt.

Därefter moxubition. Här hände det saker! Närmare sagt The Gate of Vitality alt Life Gate översatt från Kinesiska. Det här var en mycket bra tecken. Under de små dynerna har det bildats vattenpärlor och det var enligt den kvinliga assistenten som idag tog hand om behandlingen, mer än andra patienter hon vanligen behandlar, jag hade med andra ord ovanligt mycket. Är det bra eller dåligt frågade mamma. Positivt blev svaret. Vad innehåller vattnet frågade mamma vidare, Svaret blev att det innehåller ämnen som är bra att de lämnar min kropp.

Moxibustion, som ni sett på bilderna, är som en liten hållare fyllda med hett kol. Mamma frågade vad skålen var gjord av då det luktade så speciellt. Hon fick svaret att skålen var gjord här av Yiling. De innehåller 50 olika sorters TCM örter samt vinäger. Dessa skålar används bara en gång då glöden gör att ämnen utlöses till huden samt luften. Örtblandningen kan innehålla olika örter för olika tillfällen. Det är på så vis anpassat till patientens behov. Det går att använda dem för fotbad efter det att de använts i en moxibustion. Jag vill tillägga att den här moxibustionsbehandlingen är helt enorm. Och ger sådan värme att den håller i sig hela natten. Man får inte duscha eller bada efter den här behandlingen pga att en av effekterna är att bli riktigt varm och trigga immunförsvaret.

Foto: Fotograf Andréa, Laura Dovi m.fl.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång