Blogg nr 11, En ny dag, TCM förklaras

23.02.2017

OBS!!! FILMER OCH FOTON LÄGGS UPP NÄR JAG KOMIT TILL SVERIGE!

Fysiskt mår jag bättre idag. Smärta: 4 på skala upp till 10 där 10 är värst (7 av 10 första dagen), det är rekord! Axeln gör inte alls ont längre och solen skiner. Mamma är på topp hon med. "Är solen uppe ordnar sig allt för oss" säger hon och ler mot solen medan benen går i rask takt "Vi svänger ju som en sinuskurva du och jag Ida ha ha!! Ena dagen låg andra på topp!" Jag nickar instämmande. Vi tänkte hinna med en kort promenad innan vi skulle till "dansen". Men under promenaden ringde Ira för att berätta att det skulle komma ett lokalt Tv-bolag som skulle filma oss under dansen. Plötsligt fick vi bråttom för att hinna fixa till oss. TV! Ännu raskare steg.

På sjukhuset fortlöpte allt enligt plan. Två behandlingar intravenöst, 30 min av Endogenetisk termoterapi sedan tillbaka till hotellet. Kl. 17:30 så väntade den dagliga behandlingen med Prof Wang.

Först gjorde han den sedvanliga undersökningen, puls och tunga. Sedan började han berätta vart vi befann oss i behandlingen: Min tunga har förändrats, den är nu en bättre färg. I början var den gul och spräcklig, se bild och idag är den betydligt "blötare, mindre gul, vitare runt kanterna och har färre "sprickor" enligt Professor Wang (SE BILD SENARE). Vidare förklarade han att jag nu är redo för att börja en akupunkturbehandling som är starkare, den terapeutiska behandlingen till skillnad från den tidigare uppbyggande. Detta då min chi är bättre.

Behandlingen idag börjar med lungsystemet och hjärtat. Lungorna har kontakt med alla organ, varvid namnet "system" och hjärtat som har kontakt med blodet och hela kroppen. Allt för att stärka njurarna då de styr benmärgen och blodbildningen. Blodet passerar även lungorna via lilla kretsloppet tack vare hjärtat tar det sig runt. Allt är kopplat.

Så klart undrade jag kring hur min cancer var kopplad till den terapeutiska behandlingen och fick svaret att inom TCM läran så finns inte cancer, bara obalanser i kroppen. Att jag bara har skelettmetastaser hänger ihop med en svaghet i mina Njurar. Finns det en svaghet i njurarna så påverkar det skelettet då njurarna styr benmärgen och blodbildningen (via EPO). Jag har också arytmier som han känt (vilket jag haft sedan en tid tillbaka)

Han frågar mig om jag varit med om något i mitt liv som väckt rädslor. Jag berättar att jag alltid varit rädd för att inte duga och att inte vara älskad och att bli ensam pga. det. Jag visste inte riktigt vart samtalet ledde och sade inget mer.

Under min behandling så tog Prof Wangs fantastiskt duktiga assistent, Fan Jinggi, över ett tag och då passade mamma på att fråga honom om TCM och ffa hur TCM påverkade de olika hormonsystemen, något hon är mycket intresserad av.

Han blev engagerad och började förklara grunderna i TCM väldigt kortfattat. Otroligt intressant!

Följande är hur vi uppfattade Iras översättning. Det är en karta, se bild (SNART), där de fem elementen är kopplade till var sitt organ i kroppen. I sin tur är organet kopplat till en affektion (en grundkänsla).

Element:

1. Trä = Lever = Ilska

2. Eld = Hjärtat = Lycka

3. Jord = Mjälte = Saknad

4. Metall = Lunga = Sorg, Ledsenhet

5. Vatten = Njure = Rädsla

Det finns en karta, men alla är kopplade. TCM går ut på helhet, Holistic, allt hänger ihop. 

Foto: Fotograf Andréa, Laura Dovi m.fl.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång